IMG_0276

Lido maakte van zijn gebroken hart zijn debuutalbum

Gehuld in zwarte Huaraches, een BAPE camo joggingbroek en een oversized t-shirt zit Lido aan tafel in het restaurant van het Amsterdamse INK-hotel. De lunch is net op, tijdens het interview stopt hij af en toe nog een patatje in zijn mond, drie kleine BLT-sandwiches blijven onaangeroerd op tafel liggen. Lido komt net uit Parijs, waar hij de avond ervoor een show heeft gehad in de Badaboum. ‘Het was een magische avond. Mijn label Pelican Fly is gevestigd in Parijs, dus er waren een hoop bekenden, veel vrienden en familie. Heel tof.’

De Noorse Lido is pas 23, maar heeft in de loop der jaren al een bijzonder groot muzikaal oeuvre opgebouwd. Met dank aan verschillende talentenshows breekt Lido op zeer jonge leeftijd door als pop-act LidoLido, waarmee hij verschillende nummer één hits scoort in zijn thuisland. Vanaf zijn vijftiende krijgt hij meer interesse in hiphop en begint hij remixes te maken van artiesten als The Weeknd en Bastille. Hij produceerde voor onder meer Chance the Rapper en Halsey en hij maakte van Kanye’s volledige album The Life of Pablo een remix van acht minuten. Op 7 oktober brengt hij zijn debuutalbum Everything uit, een album dat gaat over de periode ná een verbroken relatie. Ter promotie van het album maakt Lido een releasetour door Europa; Amsterdam is de vierde stop.

Jong geleerd…

Lido groeit op in Haugesund, een klein plaatsje aan de Noorse westkust met, naar Lido’s eigen zeggen, ‘veel regen, veel vis, weinig mensen.’ Door zijn muzikale familie komt Lido al op jonge leeftijd in aanraking met verschillende soorten muziek én begint hij op jonge leeftijd zelf muziek te maken. Zijn eerste muzikale herinnering stamt dan ook uit zijn peutertijd: ‘Mijn vader en ik houden allebei veel van gospel. Ik zal een jaar of drie, vier geweest zijn toen hij me voor het eerst meenam naar een gospelconcert van een Amerikaans koor. Omdat mijn vader moest werken bij het concert, waren we ’s middags al bij de soundcheck, waar ik mijn drumsticks mee naartoe had genomen. Gewoon, om een beetje lol te maken en overal op te spelen.

IMG_0289

De drummer van het koor moet dat gezien hebben, want later die dag tijdens het concert wenkt hij mij ineens. Ik was nog een heel jong ventje, dus ik ren naar de drummer toe, die mij op zijn schoot zet. Hij legt de trommelstokjes in mijn handen en samen spelen we de nummers. Dat was een magisch moment, zo van: ‘wauw, ik speel de drums tijdens een echt concert voor al die mensen.’ Dat was de eerste keer dat ik op een podium stond en ik denk dat dat wel heel belangrijk is geweest.’

‘Het was voor mij echt een openbaring dat je ook toffe dingen kon doen met gospel, de muziek die ik leuk vond’

Tot zijn vijftiende is Lido qua muziek volledig autodidact; hij leert zichzelf drummen en later ook piano spelen. Vanaf zijn vijftiende gaat hij naar een muziekopleiding, waar hij bevriend raakt met een Amerikaanse jongen die hem introduceert in de Amerikaanse cultuur: basketbal, sneakers, fashion, The Fresh Prince of Bel Air. Én hiphop: ‘Hij liet mij kennis maken met al die toffe dingen die wij in Noorwegen niet hadden. Toen hoorde ik ook voor het eerst Kanye’s eerste album The College Dropout. Op dat album valt veel gospel te horen en dat vond ik echt een openbaring. Ik had zoiets van ‘wow, je kunt ook toffe dingen doen met de muziek die ik leuk vind.’ Die combinatie ‘hielp’ me hiphop binnen, het was een beetje mijn ‘gateway’ naar het genre. Daarna ging ik naar allerlei soorten hiphop luisteren.’

Raps en remixes

Het blijft niet alleen bij luisteren; vrijwel direct na het horen van Kanye’s album begint Lido zelf met rappen en beats maken samen met die Amerikaanse vriend. Lido besluit echter al snel dat zijn stem niet interessant, en zijn karakter niet sterk genoeg is om het als rapper te maken en hij gaat zich richten op remixen en produceren. Uit zijn allereerste remix, van een Noors nummer, haalt Lido zijn kenmerkende tag; de vier noten die in elke Lido-track terug te horen zijn (bijvoorbeeld hier op 00:07). ‘Het is een mysterieuze, kleine tag die in al mijn nummers hoe dan ook één keer voorkomt. Ik vond het belangrijk dat ‘ie niet zo ‘in your face’ zou zijn als de tags van Amerikaanse producers die eigenlijk alleen simpelweg hun naam schreeuwen. Mijne is veel subtieler en daardoor op verschillende manieren te gebruiken. De ene keer wil ik dat de tag ‘shinet’, de andere keer wil ik ‘em veel onopvallender gebruiken. Maar hij zit hoe dan ook in al mijn nummers, zij het achterstevoren, ondersteboven; hij is er altijd.’

IMG_0283

Zo zit de tag ook in de remix die Lido maakte van Kanye West’s laatste album The Life of Pablo. Onder de titel The Life of Peder Pt.1 (Peder is Lido’s eigenlijke naam) comprimeerde hij het volledige album tot een compacte acht minuten. ‘Ik zat in het vliegtuig van Oslo naar Los Angeles toen ik praktisch die hele remix maakte. Mijn manager lag naast me te slapen, maar ik kon de slaap niet vatten en zat naar het album te luisteren. Normaal gesproken, als ik naar een album luister, kies ik één bepaald nummer uit dat ik perfect vind om te remixen. Dit album was echter zó interessant dat ik niet kon kiezen. Het voelt als zo’n rauw album, alsof ik de hele plaat recht in Kanye’s geest kan kijken. Daarop besloot ik alle delen die ik echt tof vond apart te nemen en daarvan een remix te maken.’

‘Misschien maak ik ook een remix van het laatste Frank Ocean-album’

Wie nu naar de website thelifeofpeder.com gaat, ziet dat het ‘Pt. 1’-gedeelte is weggehaald. Lido bekent dat het een fout was om het bestand Part 1 te noemen: ‘Ik weet helemaal niet of er wel een part 2 komt. Ik denk het niet, eigenlijk. Ik had het mp3-bestand ‘part 1’ genoemd en vergat om dat te veranderen voor ik het online gooide. Het is nooit de bedoeling geweest om mensen te vertellen dat het deel één was, haha! Ik weet eigenlijk überhaupt niet of ik ooit nog zulke album-remixes ga maken. Normaal gesproken zijn er gewoon niet zoveel interessante onderdelen op een album, hooguit één of twee nummers. Hoewel, ik had dat ‘TLOP-gevoel’ ook wel een beetje bij Blonde van Frank Ocean; op dat album gebeuren ook heel veel interessante dingen. Dus misschien gebeurt het ooit wel weer, maar waarschijnlijk niet in de nabije toekomst.’

Everything: ‘how the fuck you get over a breakup’

Ondanks de indrukwekkende muzikale carrière die Lido al achter de rug heeft, bracht de producer nog nooit een album uit. Op 7 oktober komt daar (eindelijk) verandering in: dan brengt Lido zijn debuutalbum Everything uit. Het album gaat over de periode na een verbroken relatie, over het rouwproces of zoals Lido het tijdens zijn show in de Bitterzoet verwoordt: ‘This album tells the story of how the fuck you get over a breakup!’ Hij maakte het album uit eigen ervaring, naar verluidt over zijn verbroken relatie met zangeres Halsey. Lido: ‘Ik ben heel blij dat het album er aan komt. Ik ben er ook best trots op, want ik heb mezelf muzikaal en emotioneel gezien echt tot het uiterste gepusht, allemaal dingen gedaan waarvan ik niet verwacht had dat ik ze zou gaan doen. Ik heb een redelijk cliché onderwerp uitgekozen, uit elkaar gaan, en geprobeerd daar een emotioneel geloofwaardig en muzikaal sterk conceptueel verhaal van te maken.’

‘Ik moest dit verhaal ook vertellen; het album ‘moest gebeuren’. Het maken van het album voelde zelfs therapeutisch aan, het hielp mij in het analyseren van mijn eigen gedachten en emoties. Het heeft me geholpen in het verwerken van de break-up, in het rouwproces. Het album gaat eigenlijk ook over het rouwproces; de verschillende stadia van rouw zitten er allemaal in: van ontkenning naar verwarring, van eenzaamheid naar wanhoop en uiteindelijk acceptatie en begrip. Alle nummers staan voor die verschillende fases en de meeste nummers maakte ik ook toen ik in die bepaalde fase zat. Het is dus een heel eerlijk album. Het blijft echter natuurlijk elektronische muziek, dus het is vrij vaag, er wordt weinig gezongen of gerapt op het album. Dat laat het geheel ook een beetje open voor interpretatie, hetgeen ikzelf wel leuk vind. Daarom vertel ik ook liever niet over wie het album gaat of waarom de relatie met diegene uiteindelijk is verbroken; iedereen moet uit het album kunnen halen wat hij of zij wil.’

‘Wat ik als eerste ga doen als het album straks uit is? Realistisch gezien ben ik hoogstwaarschijnlijk aan het repeteren. Voor de volgende tour, de Everything Tour, doen we een hoop ingewikkelde dingen. Dat moet namelijk echt een show, een soort theater, worden. Daarmee starten we in november in Amerika, dus ik wil heel oktober nog gebruiken om de show te perfectioneren.

Waarschijnlijk gaat het als volgt: het album komt uit, ik eet een taco, drink wat champagne en ga gelijk weer terug naar de repetitie. The real life of Peder, haha!’

Beeld: Sybren Tieleman
Tekst: Muus Visser